تبیین کثرت و وحدت وجود در اندیشة عینالقضات همدانی بر اساس طور عقل و طور ورای عقل
نویسندگان
چکیده مقاله:
از آرای عینالقضات همدانی در وجودشناسی دو تلقی کثرت وجود و وحدت وجود قابل استنباط است. تلقی اول در جایی مطرح میشود که وی برای اثبات وجود واجب، وجود را به قدیم و حادث تقسیم میکند. لازمه این تقسیم، پذیرش کثرت در وجود است؛ اما تلقّی دوم آنجا مطرح میشود که وی هستی را منحصر در وجود حق میکند و او را یگانه مصداق حقیقت وجود میداند. در این تلقّی، کثرات هیچ شأنی جز مظهر بودن حق نداشته و ذاتاً معدوماند. از اینرو، رابطه حق با آنها نه ارتباط دو وجود با یکدیگر بلکه رابطه ظاهر با مظهر بوده و در نتیجه غیریت و کثرت در وجود نفی میشود. امّا با توجه به تمایزی که عینالقضات بین طور عقل و طور ورای عقل قائل میشود، میتوان کثرت وجود را ناظر به طور عقل و وحدت وجود را ناظر به طور ورای عقل دانست، یعنی او از حیث معرفتشناختی به دو نحو سخن میگوید نه از حیث وجودشناختی.
منابع مشابه
بررسی ارتباط «طور ورای عقل» ملاصدرا و «سپهر دین» کییرکگور
آیا حوزهای فراتر از عقلِ منطقناپذیر وجود دارد که احکامش ضد عقل باشد؟ این پرسش همواره عرفان را به رویارویی در برابر فلسفه فراخوانده است؛ ازاینرو، همیشه عرفا، عرفانشناسان و دینپژوهان در غرب مسیحی و شرق اسلامی به دو حوزه «عقل» و «طور ماورای عقل» و نسبت بین این دو توجه داشتهاند. ملاصدرا و کییرکگور میپذیرند که عقل، منبع معرفتی کامل برای درک حقایق نیست. کییرکگور در مواجه با پارادوکس موجود در ...
متن کاملتحلیل و بررسی «ورای طور عقل» در دیدگاه محی الدین ابن عربی
چکیده: بحث از ورای طور عقل از مباحث قدیمی در شناختشناسی است. عارفان مشهودات خود را بالاتر از حد ذهن طبیعی و عقل بشری میدانند. اینگونه معارف معمولاً یا قابل تأویل و در نهایت عقلپذیر تلقی میشوند و یا عقل ستیز. در این مقاله پس از نقل نظراتی که در این باره وجود دارد؛ با بررسی حقایق و معارفی که محییالدین عربی ورای طور عقل میداند مشخص میشود بخشی از حقایق عرفانی در مراحلی بالاتر از عالم عقل و ...
متن کاملسپهر دین کهیرکگور و طور وراء عقل عینالقضات
کهیرکگور زیست اندیشوری است که در تقسیمبندی خویش از مرحلههای زندگی، سپهر دین را فراتر از اخلاق، عقل و زیباییشناسی برشمرده است. عینالقضات همدانی نیز ساحت عرفان و طریقت را با عنوان «طور وراء عقل» نامگذاری کرده و ادراک عرفانی را فراتر از ادراک عقلی و ادراک حسی میانگارد. در این مقاله ما به بررسی همسانیها و ناهمسانیهای این دو شیوهی زیست (سپهر دین و طور وراء عقل) از نگاه این دو زیست اندی...
متن کاملبررسی ارتباط «طور ورای عقل» ملاصدرا و «سپهر دین» کی یرکگور
آیا حوزه ای فراتر از عقل که منطق ناپذیر و احکامش ضد عقل باشد، وجود دارد؟ این پرسش همواره عرفان را به رویارویی در برابر فلسفه فراخوانده است. ازاین رو دو حوزه «عقل» و «طور ماورای عقل» و نسبت بین این دو همیشه موردتوجه عرفا، عرفان شناسان و دین پژوهان در غرب مسیحی و شرق اسلامی بوده است. ملاصدرا و کی یرکگور می پذیرند که عقل منبع معرفتی کامل برای درک حقایق نیست. کی یرکگور در مواجه با پارادوکس موجود در...
متن کاملسپهر دین که یرکگور و طور وراء عقل عین القضات
که یرکگور زیست اندیشوری است که در تقسیم بندی خویش از مرحله های زندگی ، سپهر دین را فراتر از اخلاق، عقل و زیبایی شناسی برشمرده است. عین القضات همدانی نیز ساحت عرفان و طریقت را با عنوان «طور وراء عقل» نامگذاری کرده و ادراک عرفانی را فراتر از ادراک عقلی و ادراک حسی می انگارد. در این مقاله ما به بررسی همسانی ها و ناهمسانی های این دو شیوه ی زیست ( سپهر دین و طور وراء عقل) از نگاه این دو زیست اندیشور...
متن کاملرابطه ی عقل با ایده نزد فلوطین و مقایسه ی آن با نظر ملاصدرا درخصوص وحدت و کثرت عقل
فلوطین دمیورژ را عقل به شمار میآورد و صور افلاطونی را به درون عقل میبرد و در عین حال، هر صورت را نه اندیشهای وابسته به عقل، بلکه عقلی میپندارد که با اندیشیدن به خود، به همۀ صور میاندیشد و بدینترتیب با کل اقنوم عقل عینیت مییابد. این نظریه که به «نظریۀ درون بودگی» مشهور است، از مشخصات بارز فلسفۀ فلوطین و یکی از بحثانگیزترین مسائل در حیطۀ فلسفههای نوافلاطونی است. این نظریه تا حدی در اث...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 09 شماره 21
صفحات 135- 164
تاریخ انتشار 2013-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023